کد مطلب:154185 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:118

مختار قاتلین حسین را می کشد
چون اسیران را پیش مختار آوردند یكی از فرماندهان سپاه مختار از قبیله بنی نهد در میان اسرا بگردش پرداخت و هر اسیری را كه از عرب بود بند از او می گرفت و آزادش می نمود، درهم كه یكی از موالیان قبیله بنی نهد بود این موضوع را به مختار گزارش داد، مختار اسیران را طلبید و دستور داد یك یك آنان را از پیش من عبور دهید، سپس گفت هر یك از اینها كه در خون حسین بن علی علیه السلام شركت داشته به من تذكر دهید؟ هر كه را كه می گفتند: از قتله امام است دستور می داد همانجا او را گردن بزنند، بالاخره دویست و چهل و هشت نفر از این جمعیت طعمه شمشیر شدند.

البته در این میان اصحاب مختار با هر كه خورده حسابی داشتند او را به كناری برده و گردن می زدند كه مختار پس از انجام كار خبردار شد، و از بقیه نیز پیمان می گرفتند آزاد می كردند، سپس منادی مختار در مسجد اعلان كرد هر كه بخانه اش رود و در را ببندد ایمن است مگر كسیكه در خون خاندان پیامبر شركت كرده باشد.

با خروج كوفیان بهانه خوبی برای كشتن و خونخواهی از دشمنان امام حسین پیدا كرد، لذا عده ای فرار می كردند از جمله عمرو بن حجاج زبیدی سوار بر مركب خود گردید و از كوفه خارج گردید معلوم نشد كجا رفت و چه شد آیا زمین او را بلعید یا به آسمان رفت [1] .


[1] طبري 660:8 كامل 235:4.